Is anybody home?

Gob Squad på Aarhus Teater
7. februar - 9. februar 2024

En tavs forståelse af “what happens here, stays here” omfavner publikum. Vi er vidner til en enestående ting. Denne film laves og vises kun én gang, og det er lige nu og lige her.

Af: Embla Kristine Asmussen

HVAD ER DET
Et gæstespil er kommet til Aarhus Teater og har fået lov til at indtage Scala i et par dage. Gob Squad og Volksbühne spiller nemlig Is Anybody Home?, hvor de ikke kun bruger teatersalen, men også backstage og byrummet i Aarhus. Tre aftener i streg spiller forestillingen og tager hver aften udgangspunkt i en ny danskers liv.

VI MENER
Jeg sætter mig i sædet uden at helt vide, hvad jeg skal se. En pirrende stemning forplanter sig i salen, vi venter på svar. Ind på scenen kommer en pige, hun spørger “Is anybody home?”. Hun er ikke skuespiller, hun er aftenens frivillig, Maha. Hun er en helt normal dansker fra Aarhus, og i aften vil Gob Squad indtage hendes lejlighed og hendes liv, mens hun kan sidde trygt og se på.

Maha sidder i salen sammen med publikum og kommunikerer med skuespillerne i hendes hjem over et videoopkald, der bliver vist på storskærm. Normalt er jeg ikke for video i teateret, men efter et par minutter har jeg accepteret formatet og glemmer helt distancen mellem mig og det, der foregår gennem skærmen. Maha og en repræsentant fra Gob Squad læser deres kontrakt op, som beskriver, hvordan skuespillerne i en time vil overtage Maha’s liv i hendes lejlighed.

Hele videoen er filmet live, og det meste (udover den overordnede struktur) er improviseret ud fra Mahas svar på deres spørgsmål til hende. De spørger ind til hendes liv, hendes hemmeligheder, hendes største frygt. De graver dybere og dybere. Jeg bliver hurtigt fascineret af det trygge rum, der bliver bygget op. Hvordan får man en person til at sige sin største frygt til en fremmed? Og så på storskærm foran et stort publikum? Det ved jeg ikke, men noget i udførelsen fra denne gruppe gør det muligt. Og en tavs forståelse af “what happens here, stays here” omfavner publikum. Vi er vidner til en enestående ting. Denne film laves og vises kun én gang, og det er lige nu og lige her.

Opsætningen er en teknisk bedrift. Udover et kamera, der filmer Maha hele tiden, er der tre skuespillere med hver deres kamera. Lyden bliver hurtigt skruet op, hvis den er for lav, og det er tydeligt, at der er et øvet teknisk crew klar til at rette op på småfejlene med det samme.

Forestillingen er præget af absurditet og tysk humor, og jeg bliver både rørt, forvirret og underholdt. Det er spændende at se Aarhus gennem en fremmeds øjne. En, der ikke kender den by, som jeg færdes i til daglig. De får mig til at se nye ting, når de uforstående peger på et skilt, hvor der står “ensrettet”.

Den dramaturgiske kurve bliver lidt opbrudt til sidst, da de tre storylines skal forbindes. Den sidste bliver ikke rigtigt færdiggjort eller forklaret, og jeg står tilbage uden en forklaring på, hvorfor den var med. Det er god ikke noget, der kan ødelægge den overordnede oplevelse.

Til slut i forestillingen spørger en af skuespillerne Maha, “was it a nightmare or a dream?”. Og jeg spørger mig selv det samme. Forestillingen har været en absurd rejse gennem et fremmed menneskes liv, og dog blev det gjort på en sådan måde, at jeg føler mig dybt rørt og forbundet med Maha og dem omkring mig. En aften som denne kommer aldrig igen.

Jeg anbefaler Is Anybody Home? til alle, der vil se en forestilling, hvor formatet bliver udfordret til bristepunktet, uden at det går på kompromis med dybden og underholdningen. En forestilling, der tilbyder dig en helt speciel følelse af, at det er lige nu og lige her, der sker magiske ting.

Den 4. VægComment